Meld skade på kjøretøy
Velg skadeskjema nedenfor, logg inn og meld din skade.
Se hvordan du enkelt melder en bilskade.
-
Sammenstøt eller kollisjon med annet kjøretøy
Her melder du skaden om du blir påkjørt eller kolliderer med en kjent motpart.
-
Skade på eget kjøretøy og/eller skade på eiendom
Her melder du fra om eneuhell eller hvis kjøretøyet ditt har gjort skade på en annens eiendom. Skaden kan ha oppstått under kjøring eller mens kjøretøyet var parkert. Dersom motpart er et annet kjent kjøretøy, skal du melde skaden som "Sammenstøt eller kollisjon med annet kjøretøy".
-
Motor- og maskinskade
Kjøretøyet har skade på motor, batteri og/eller drivverk.
-
Glass
Kjøretøyet har fått skade på en eller flere glassruter og det er behov for reparasjon eller skifte.
-
Skade der dyr er involvert
Kjøretøyet har fått skade i møte med dyr.
Skade der dyr er involvertFordeler ved å melde skaden:
- Gratis takst hos verkstedene vi har avtale med.
- Dekket leiebil i reparasjonstiden hvis du har leiebil på forsikringen. Dette får du hvis skaden kan dekkes over forsikringen, også dersom du velger å dekke skaden selv.
Når takst er foretatt og/eller skaden er avsluttet, får du mulighet til å vurdere om du vil bruke forsikringen eller innbetale våre utlegg for å beholde bonusen du har i dag.
-
Sammenstøt med myke trafikanter
Sammenstøt/uhell oppstått med syklist, fotgjenger eller lignende.
Sammenstøt med myke trafikanterFordeler ved å melde skaden:
- Gratis takst hos verkstedene vi har avtale med.
- Dekket leiebil i reparasjonstiden hvis du har leiebil på forsikringen. Dette får du hvis skaden kan dekkes over forsikringen, også dersom du velger å dekke skaden selv.
Når takst er foretatt og/eller skaden er avsluttet, får du mulighet til å vurdere om du vil bruke forsikringen eller innbetale våre utlegg for å beholde bonusen du har i dag.
-
Tyveri eller innbrudd
Tyveri av kjøretøy, dekk og/eller felger. Skader på kjøretøyet etter innbruddsforsøk meldes også her.
Tyveri eller innbruddFordeler ved å melde skaden:
- Gratis takst hos verkstedene vi har avtale med.
- Dekket leiebil i reparasjonstiden hvis du har leiebil på forsikringen. Dette får du hvis skaden kan dekkes over forsikringen, også dersom du velger å dekke skaden selv.
-
Brann
Skader oppstått i forbindelse med brann. Velg dette også dersom skaden skyldes kortslutning, eksplosjon, lynnedslag eller brann som startet utenfor kjøretøyet.
BrannFordeler ved å melde skaden:
- Gratis takst hos verkstedene vi har avtale med.
- Dekket leiebil i reparasjonstiden hvis du har leiebil på forsikringen. Dette får du hvis skaden kan dekkes over forsikringen, også dersom du velger å dekke skaden selv.
Trenger du hjelp med noe annet?
Trenger du skademeldingsskjema til ditt kjøretøy, kan du bestille dette på Min side.
Spørsmål og svar
-
Det kan være lurt å ha følgende informasjon tilgjengelig ved melding av skade på kjøretøy:
- Avtalenummeret ditt. Dette finner du på forsikringskortet, i forsikringsbeviset eller på Min Side.
Hvis du har forsikring gjennom arbeidsgiver, får du nummeret fra arbeidsgiveren din. - Personalia for den eller de som søker erstatning.
- Dokumentasjon og bilder i saken, vi ber om dette ved behov.
- Avtalenummeret ditt. Dette finner du på forsikringskortet, i forsikringsbeviset eller på Min Side.
-
Enkle skader som er meldt på nett ferdigbehandles med en gang og du mottar oppgjøret ditt fortløpende. Trenger vi mer informasjon, tar vi kontakt med deg i løpet av 1-2 arbeidsdager.
For veihjelp kan du ringe 915 04040.
-
Ja, du kan enkelt lagre påbegynt skademelding og fullføre denne senere. Vi registrerer ikke skademeldingen din før den faktisk er sendt inn. For å sende inn skademeldingsskjemaet må du bekrefte at informasjonen registrert er korrekt og trykke på «Send inn».
-
Du kan enkelt melde skade på nett og få oppgjøret på sekunder.
Se hvordan du melder skade på nett:
-
Motparten plikter ikke å skrive skademelding etter et uhell, men han/hun plikter å oppgi personalia og registreringsnummer. Hvis du har anledning, noter navn og telefonnummer på vitner og ta bilder. Send oss en skademelding og vi vil da kontakte forsikringsselskapet til motparten din for å avklare ansvarsforholdet.
-
Som innlogget på tryg.no kan du enkelt melde skaden og velge blant våre avtaleverksteder. Du får også mulighet til å reservere leiebil, dersom du har tegnet forsikring for leiebil. I tillegg kan du laste opp dokumenter, kontakte oss og følge utviklingen i skadesaken.
Vi ønsker at du melder inn alle skadesaker du er involvert i, slik kan vi hjelpe deg raskt med blant annet å finne verksted. Vi vil deretter fortelle deg hva som skjer videre i saken.
-
Vi er opptatt av sikre kjøretøy på veiene. Dersom det er teknisk forsvarlig kan vi tilby et kontatnoppgjør. Meld skaden og vi avklarer dette med deg i løpet av saksbehandlingen.
-
I de fleste tilfeller blir ansvarsforholdet avklart raskt. I enkelte tilfeller kan det ta lengre tid, som for eksempel ved:
- Sammenstøt mellom sykkel og bil
- Skader påført av takras
- Skader påført av vaskeautomat
- Kollisjon med kjøretøy registrert i utlandet
- Sammenstøt der partene ikke er enige om hendelsen eller ansvaret
-
Det viktigste er å sikre seg informasjon om motparten (registreringsnummer på bil, navn, adresse, telefonnummer, osv.).
Videre anbefaler vi at du og din motpart skriver en felles skademelding som beskriver ulykken i detalj. Vær nøyaktig når dere tegner skissen på skademeldingen. Noter gjerne ned viktige mål på skissen. Er du ikke enig i alle opplysningene på skademeldingen, må du skrive dette på skademeldingen. Skademeldingen kan du enkelt laste opp ved å logge inn på Min Side.
Ta gjerne bilder av ulykkesstedet, slik at bilens posisjon, og eventuelle spor etter bilen vises. Har du ikke et kamera for hånden, er kanskje mobiltelefonen din utstyrt med et kamera du kan bruke.
-
Du egenandel finner du på ditt forsikringsbevis, eller ved å logge deg inn på Min Side.
-
Meld skaden i vårt glasskadeskjema over. Det er verkstedet som gir råd om hva som må gjøres med din skade. Verkstedet sørger for all nødvendig kontakt med oss.
Har du glassforsikring hos Tryg og benytter Riis Bilglass får du følgende fordeler:
- Rabatt på vindusviskere
- Gratis støvsuging av bilen
- Gratis vask av gulvmatter
- Gratis lånebil
- Hente/bringe-service (OBS! begrensning på 10 km)
- Gratis påfylling av spylervæske
- Arbeid utført av spesialister
-
Du finner oversikt over ditt nærmeste avtaleverksted her.
-
Bilansvarsforsikringen kan dekke tap og utgifter som følge av skaden. Vi stiller rimelige krav til dokumentasjon, slik at vi kan vurdere om tapet har en sammenheng med ulykken.
-
Det er ingen egenandel ved reparasjon av ruten. Dersom det er behov for å skifte ruten, vil egenandel påløpe. Avtaleverkstedet vil vurdere skadeomfanget, og informere om din egenandel.
-
Nei, reparasjon og skifte av bilglass er ikke bonusreduserende.
-
Har du Delkasko-, Kasko- eller Bil Ekstra-forsikring er bilens frontrute, side- og bakvinduer, samt glasstak og takluker av glass forsikret.
-
- Har du Bil Ekstra får du leiebil i inntil 60 dager.
- Har du Kasko og Leiebildekning får du leiebil i inntil 10 dager.
-
Ja, leiebil kan dekkes av ansvarsforsikringen til den som er ansvarlig for uhellet, dersom du får et økonomisk tap ved ikke å ha bil og du dokumenterer et behov for leiebil. Et eksempel på økonomisk tap kan være at du ikke kommer deg på jobb uten bil.
I enkelte tilfeller får du dekket leiebil også der det ikke er snakk om økonomisk tap, for eksempel hvis du er avhengig av bil på grunn av en bevegelseshemning.
-
Ja, hvis du har en av leiebildekningene våre i tillegg til dekningen Maskinskade, og det er bekreftet av takstmann at den mekaniske skaden dekkes av forsikringen, har du rett på leiebil. Hvis du har behov for leiebil før det er avklart om skaden dekkes av forsikringen eller ikke, må leiebil tas ut på egen risiko inntil slik avklaring foreligger.
Eksempelvis:
- Har du dekningene Maskinskade og Bil Ekstra får du leiebil i inntil 60 dager.
- Har du dekningene Maskinskade og Leiebildekning får du leiebil i inntil 10 dager.
Har du derimot kun Ansvar, Delkasko eller Kasko, får du ikke dekket mekanisk skade og dermed heller ikke leiebil.
-
Vi dekker leiebil inntil klasse G (mellomstor).
-
Har du Delkasko, Kasko eller Bil Ekstra hos oss er veihjelp inkludert i forsikringen.
Vi hjelper deg ved:- Motorstopp
- Kollisjon/utforkjøring
- Punktering
- Hvis du låser deg ute
- Hvis bilen ikke vil starte hjemme
- Andre uhell med bilen
Veihjelp ved kaldstart og flatt batteri på hjemmeadresse dekkes kun dersom du har dekningen Bil Ekstra.
-
Med Delkasko, Kasko eller Bil Ekstra er egenandelen ved veihjelp 750 kroner.
-
"Du kan bytte verksted hvis verkstedet ditt ikke har bestilt deler ennå. Er du usikker, kontakt verkstedet. Her kan du enkelt velge ditt nye verksted.
Kan vi hjelpe deg?
Ord og uttrykk - Kjøretøy
-
Ansvarsforsikring
Ansvarsforsikring er obligatorisk for å få bilen registrert hos Trafikkstasjonen, og dekker erstatningsansvar etter bilansvarsloven.
-
Bonus og bonussystem
Bonus er en rabatt for skadefri kjøring.
Alle over 18 år får en startbonus på 60% når de kjøper bilforsikring. Deretter øker bonusen med 10% hvert år du kjører skadefritt frem til 70%. Når du har kjørt fem år uten skade på 70% oppnår du maksimal bonus på 75%.
Hvis du velger å bruke forsikringen til å dekke skaden vil du gå ned i bonus. Har du derimot kjørt mer enn 5 år skadefritt og har 75% bonus vil du ikke miste bonus ved første skade.
-
Delkasko
Delkasko dekker bilskader ved brann, tyveri, glasskade og redning/veihjelp.
-
Egenandel frontrute
Det er ingen egenandel ved reparasjon av ruten. Er det behov for å skifte ruten vil egenandel påløpe. Skade på bilens glassruter er ikke bonusreduserende. Meld skade under kategorien "Glass".
-
Grønt kort
Et grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som du bør ta med deg hvis du kjører utenfor Norden. Selv om det ikke er et krav i de fleste land vil det lette saksbehandlingen ved skade.
-
Kasko
Kasko dekker skade ved brann, tyveri, redning, glass, og skade på egen bil ved sammenstøt, utforkjøring, velting, hærverk eller annen tilfeldig og plutselig ytre påvirkning.
-
Malus
Malus er negativ bonus og gir høyere pris.
-
Panthaver
Dersom du har lån med sikkerhet i bilen regnes långiver som panthaver.
-
Panthaverdekning
Panthaverdekning sikrer at panthaver får dekket tap som skyldes skade på den pantsatte eiendelen.
-
Veihjelpsbevis
Et veihjelpsbevis bekrefter at bilforsikringen dekker redning og veihjelp. Se vilkår for mer informasjon.
-
Veihjelp
Erstatter utgifter til berging, tauing ved skade eller upåregnelig driftsstopp.
-
Veterankjøretøy
Med veterankjøretøy menes personbiler og motorsykler/mopeder som er mer enn 30 år gamle.
-
Fører- og passasjerulykke
Fører og passasjerulykkesforsikring dekker skader både på fører og passasjerer. Forsikringen erstatter inntil 200.000 kroner ved invaliditet og 100.000 kroner ved død.
-
Maskinskade
Maskinskade er en tilleggsdekning til kasko og kan tegnes for de fleste bilmodeller som er til og med 8 år gammel.
-
Parkeringsskade
Skade oppstått under parkering fører ikke til fratrekk av bonus dersom du har forsikringen Bil Ekstra. Gjelder for inntil 6 år gamle biler og skadevolder må være ukjent. Maksimal erstatning er 20.000 kroner. Bilen må repareres på et verksted Tryg har reparasjonsavtale med.