Kjøretøy

Hva har skjedd?

Her melder du fra om noe har skjedd med bilen eller andre kjøretøy, så hjelper vi deg videre.

PS! Du vil få ekstra rask behandling dersom du samtykker til automatisk behandling.

Trenger du hjelp med noe annet?

Bestill veihjelp

Ring Viking Redningstjeneste på tlf 06000, eller bestill veihjelp på nett.

Finn avtaleverksted

Vi samarbeider med verksteder over hele landet. Her finner du ditt nærmeste avtaleverksted.

Får jeg dekket leiebil?

Avhengig av hvilken forsikring du har valgt, kan du få dekket leiebil i inntil 60 dager. 

Ofte stilte spørsmål

Skademelding på nett
Når skaden oppstår
Dekning på bilskade
Vilkår
Forebygging

Hvilken informasjon er det lurt å ha tilgjengelig ved melding av skade?

  • Det kan være lurt å ha følgende informasjon tilgjengelig ved melding av skade på kjøretøy: Avtalenummeret ditt. Dette finner du på forsikringskortet, i forsikringsbeviset eller på Min side. Hvis du har forsikring gjennom arbeidsgiver, får du nummeret fra arbeidsgiveren din.
  • Personalia for den eller de som søker erstatning. 
  • Dokumentasjon og bilder i saken, vi ber om dette ved behov.

Hva skjer etter at Tryg har mottatt skademeldingsskjemaet mitt?

Enkle skader som er meldt på nett ferdigbehandles med en gang og du mottar oppgjøret ditt fortløpende. Trenger vi mer informasjon, tar vi kontakt med deg i løpet av 1-2 arbeidsdager. 

For veihjelp kan du ringe 53 21 14 07.

Kan jeg lagre påbegynt skademelding?

Ja, du kan enkelt lagre påbegynt skademelding og fullføre denne senere. Vi registrerer ikke skademeldingen din før den faktisk er sendt inn. For å sende inn skademeldingsskjemaet må du bekrefte at informasjonen registrert er korrekt og trykke på «Send inn».

Hva gjør jeg hvis motparten ikke vil skrive skademelding og ikke tar telefonen?

Motparten plikter ikke å skrive skademelding etter et uhell, men han/hun plikter å oppgi personalia og registreringsnummer. Hvis du har anledning, noter navn og telefonnummer på vitner og ta bilder. Send oss en skademelding og vi vil da kontakte forsikringsselskapet til motparten din for å avklare ansvarsforholdet.

Jeg har fått en skade på bilen. Kan jeg bestille time på verksted?

Som innlogget på tryg.no kan du enkelt melde skaden og velge blant våre avtaleverksteder. Du får også mulighet til å reservere leiebil, dersom du har tegnet forsikring for leiebil. I tillegg kan du laste opp dokumenter, kontakte oss og følge utviklingen i skadesaken. 

Vi ønsker at du melder inn alle skadesaker du er involvert i, slik kan vi hjelpe deg raskt med blant annet å finne verksted. Vi vil deretter fortelle deg hva som skjer videre i saken.

Kan jeg få kontantoppgjør?

Ja, du kan velge kontantoppgjør dersom du ønsker det. Meld skaden og vi avklarer dette med deg i løpet av saksbehandlingen.

Hvor lang tid tar det å avklare ansvarsforholdet?

I de fleste tilfeller blir ansvarsforholdet avklart raskt. I enkelte tilfeller kan det ta lengre tid, som for eksempel ved: 

  • Sammenstøt mellom sykkel og bil 
  • Skader påført av takras 
  • Skader påført av vaskeautomat Kollisjon med kjøretøy registrert i utlandet 
  • Sammenstøt der partene ikke er enige om hendelsen eller ansvaret

Hvordan sikrer jeg bevis ved kollisjon?

Det viktigste er å sikre seg informasjon om motparten (registreringsnummer på bil, navn, adresse, telefonnummer, osv.). 

Videre anbefaler vi at du og din motpart skriver en felles skademelding som beskriver ulykken i detalj. Vær nøyaktig når dere tegner skissen på skademeldingen. Noter gjerne ned viktige mål på skissen. Er du ikke enig i alle opplysningene på skademeldingen, må du skrive dette på skademeldingen. Skademeldingen kan du enkelt laste opp ved å logge inn på Min Side

Ta gjerne bilder av ulykkesstedet, slik at bilens posisjon, og eventuelle spor etter bilen vises. Har du ikke et kamera for hånden, er kanskje mobiltelefonen din utstyrt med et kamera du kan bruke.

Hvor mye må jeg betale i egenandel?

Du egenandel finner du på ditt forsikringsbevis, eller ved å logge deg inn på Min side.

Jeg har fått glasskade. Hva gjør jeg?

Meld skaden i vårt glasskadeskjema over. Det er verkstedet som gir råd om hva som må gjøres med din skade. Verkstedet sørger for all nødvendig kontakt med oss. 

Har du glassforsikring hos Tryg og benytter Riis Bilglass får du følgende fordeler: 

  • Rabatt på vindusviskere 
  • Gratis støvsuging av bilen 
  • Gratis vask av gulvmatter 
  • Gratis lånebil Hente/bringe-service (OBS! begrensning på 10 km) 
  • Gratis påfylling av spylervæske 
  • Arbeid utført av spesialister

Hvordan kan jeg finne mitt nærmeste avtaleverksted?

Du finner oversikt over ditt nærmeste avtaleverksted her.

Dekker dere utgiftene og inntektstapet mitt ved trafikkskade?

Bilansvarsforsikringen kan dekke tap og utgifter som følge av skaden. Vi stiller rimelige krav til dokumentasjon, slik at vi kan vurdere om tapet har en sammenheng med ulykken.

Er det egenandel på glasskade?

Det er ingen egenandel ved reparasjon av ruten. Dersom det er behov for å skifte ruten, vil egenandel påløpe. Avtaleverkstedet vil vurdere skadeomfanget, og informere om din egenandel.

Vil man få redusert bonus ved glasskade?

Nei, reparasjon og skifte av bilglass er ikke bonusreduserende.

Hvilke glasskader er dekket på forsikringen?

Har du Delkasko-, Kasko- eller Bil Ekstra-forsikring er bilens frontrute, side- og bakvinduer, samt glasstak og takluker av glass forsikret.

Har jeg rett på leiebil ved bilskade?

  • Har du Bil Ekstra får du leiebil i inntil 31 dager. 
  • Har du Kasko og Leiebildekning får du leiebil i inntil 10 dager.

Kan jeg få leiebil dersom den andre parten har ansvaret for uhellet?

Ja, leiebil kan dekkes av ansvarsforsikringen til den som er ansvarlig for uhellet, dersom du får et økonomisk tap ved ikke å ha bil og du dokumenterer et behov for leiebil. Et eksempel på økonomisk tap kan være at du ikke kommer deg på jobb uten bil. 

I enkelte tilfeller får du dekket leiebil også der det ikke er snakk om økonomisk tap, for eksempel hvis du er avhengig av bil på grunn av en bevegelseshemning.

Får jeg leiebil hvis bilen har mekaniske skader?

Ja, hvis du har en av leiebildekningene våre i tillegg til dekningen Maskinskade, og det er bekreftet av takstmann at den mekaniske skaden dekkes av forsikringen, har du rett på leiebil. Hvis du har behov for leiebil før det er avklart om skaden dekkes av forsikringen eller ikke, må leiebil tas ut på egen risiko inntil slik avklaring foreligger. 

Eksempelvis: 

  • Har du dekningene Maskinskade og Bil Ekstra får du leiebil i inntil 31 dager. 
  • Har du dekningene Maskinskade og Leiebildekning får du leiebil i inntil 10 dager. 

Har du derimot kun Ansvar, Delkasko eller Kasko, får du ikke dekket mekanisk skade og dermed heller ikke leiebil.

Har jeg rett til leiebil tilsvarende størrelsen på min egen bil?

Vi dekker leiebil inntil klasse G (mellomstor).

Når har jeg rett på veihjelp?

Har du Delkasko, Kasko eller Bil Ekstra hos oss er veihjelp inkludert i forsikringen. 

Vi hjelper deg ved: 

  • Motorstopp 
  • Kollisjon/utforkjøring 
  • Punktering 
  • Hvis du låser deg ute 
  • Hvis bilen ikke vil starte hjemme 
  • Andre uhell med bilen 

Veihjelp ved kaldstart og flatt batteri på hjemmeadresse dekkes kun dersom du har dekningen Bil Ekstra.

Er det egenandel ved veihjelp?

Med Delkasko, Kasko eller Bil Ekstra er egenandelen ved veihjelp 500 kroner.

Hvor finner jeg fullstendige vilkår for bil?

Hvordan kan jeg unngå å få en skade på bilen min?

Når bilen først får en skade, kan dette medføre unødvendig stress og bekymringer. Heldigvis kan mange bilskader unngår ved å ta noen enkle grep.