Viktig informasjon om endringer av eFaktura. Les mer her.
Min side blir snart enda bedre Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.
Nettsiden vår blir snart enda bedre
Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.
Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart.
Telenor-kunder har problemer med å nå oss på telefon. Vi jobber med å løse saken, og anbefaler i mellomtiden at du benytter chat for å få hjelp og svar på dine spørsmål.
Få hjelp hvis du opplever identitetstyveri, eller at noen misbruker bilder eller profiler på sosiale medier.
Du har tilgang til Tryg ID dersom du har samlet minst tre forsikringer hos oss:
Du har minst én hovedforsikring (hus, bil eller innbo)
Du har to eller flere tilleggsforsikringer
Et ID-tyveri betyr at noen får tak i personopplysningene dine og misbruker disse. Det tar ofte lang tid før ID-tyveri oppdages, og svindelen kan være så omfattende at det tar mange måneder å slette uregelmessige økonomiske krav.
Hjelp til å rydde opp etter ID-tyveri
Det kan være skremmende å oppleve at noen stjeler identiteten din, og det kan være svært vanskelig å rydde opp i. Med Tryg ID får du profesjonell hjelp til å begrense og rette opp i de økonomiske konsekvensene knyttet til et ID-tyveri.
Ved et ID-tyveri vil opplysningene dine kunne brukes til å:
Opprette kredittkort
Ta opp lån
Opprette mobilabonnement
Kjøpe varer og tjenester i ditt navn
Tryg ID vil for eksempel kunne hjelpe deg med:
Kontakte kredittselskaper, kreditorer og avvise urettmessige krav
Gjøre innsigelser mot og slette urettmessige betalingsanmerkninger
Hjelp ved misbruk på sosiale medier
Du får også hjelp av Tryg ID hvis du opplever at bilder eller profiler på sosiale medier blir misbrukt. Tryg ID kan blant annet bidra med:
Veiledning til hvordan du kan fjerne og rydde opp i uønsket informasjon
Veiledning til hvordan du sletter eller lukker falske profiler og brukerkontoer
Kontakte eieren av et nettsted med formål om å få fjernet uønsket og/eller krenkende informasjon eller bilder
Kontakt Tryg ID hvis du:
Mister eller blir frastjålet pass, førerkort eller betalings-/kredittkort
Mister eller blir frastjålet andre papirer som inneholder personnummeret ditt
Oppdager uventede transaksjoner på kortfakturaer eller bankkonto
Mottar telefoner, brev eller e-post om varer som du ikke har bestilt eller solgt
Mottar kredittvurderinger eller avslag på lån eller kreditt du ikke har søkt om
Mottar regninger eller inkassokrav som du ikke kjenner
Får melding om adresseendring som du ikke har bestilt
Plutselig ikke får post i postkassen lenger
Opplever at bilder eller profiler på sosiale medier blir misbrukt
Kontakt Tryg ID
Det er viktig at du kontakter oss straks du har mistanke om ID-tyveri. Du kan også ringe for tips og rådgivning. Vi sitter klar på 55 17 18 19.
Har du Tryg ID inkludert i ditt kundeforhold er tjenesten gratis.
Vil du vite mer?
Ønsker du mer informasjon om våre forsikringer eller fordeler?
Oppgi kun personlige opplysninger til selskaper du har tiltro til.
Sørg for at personnummeret ditt aldri er tilgjengelig på internett. F.eks. oppgi aldri personnummer på en CV.
Hold kort og personlig kode adskilt.
Skjul pinkoden din når du handler eller tar ut penger i en minibank.
Makuler eller riv i stykker papirer og kort med sensitive personopplysninger før du kaster det.
Tøm postkassen din daglig. Sørg også for at det er lås på postkassen.
Vær forsiktig med å dele personlige opplysninger på sosiale medier.
Sørg for å sikre datamaskinen og telefonen din med oppdaterte sikkerhetssystemer.
Med et personnummer er det blant annet mulig å:
Foreta kjøp i en rekke nettbutikker ved hjelp av fakturabetalinger. Fakturaen havner hos offeret mens varen blir sendt til en svindlerens postboks.
Søke forbrukslån og opprette kreditt- og betalingskort hos ulike banker.
Kjøpe mobiltelefoner og opprette telefonabonnementer
Opprette troverdige profiler og selge fiktive varer på diverse rubrikk og auksjonssider, som Finn og eBay.
Opplever du at noen har opprettet en falsk profil, som gir seg ut for å være deg, skal du:
Gå til den falske profilen
Klikk på profilbildet og velg anmeld
Følg veiledningen på skjermen
Familiemedlemmer kan be Facebook om å fjerne en avdød sin konto fra Facebook. Du skal sende en anmodning til Facebook via dette skjemaet.
Anmodningen skal omfatte en av følgende opplysninger:
Dødsattest
Rettsdokument, som bekrefter fullmakt
Fødselsattest
Testamente
Det er bekvemmelig å la browseren din huske brukernavn og passord til dine profiler og kontoer, men det gjør det enkelt at overta din digitale identitet når en annen person bruker dataen.
Bruker du Google Chrome, kan du se hvilke adgangskoder som er lagret og hvordan de slettes her: Google Support
Bruker du Firefox, kan du se hvilke adgangskoder som er lagret og hvordan de slettes her: Mozilla Support
Bruker du Edge, kan du se hvordan du sletter adgangskoder her: Microsoft Support
Bruk en 2-stegsverifisering, som de fleste e-post klienter og sosiale medier tilbyr. Denne ekstra sikkerheten fungerer på den måten, at du i tillegg til ditt brukernavn og passord skal taste inn en kode, som fremsendes pr. sms. Nettstedet vil heretter huske pc-en du bruker. Heretter vil den ekstra koden kun bli krevd når det logges på ditt brukernavn fra en annen pc.
På dine sosiale medier-kontoer, kan du gå til private innstillinger og velge hvem som er mottager av dine oppdateringer og hvilke personlige opplysninger som skal være tilgengelige på din profil.
Har du en Instagram-profil kan du velge at kun de som du har godkjent som følgere har tilgang til dine bilder og oppdateringer: Instagram Support
På Snapchat kan du velge hvem som skal kunne se din ”historie”: Snapchat Support
På Facebook kan du endre innstillingene slik at du bare blir tagget på bilder med din godkjennelse: Facebook Support
Unngå å klikke ukritisk på videoer og lenker på Facebook. Linkene kan inneholde virus som kan ta over din profil. I noen tilfeller kan navnet ditt være tagget, nettopp med den hensikt å lokke deg til å klikke.
Når du velger unike brukernavn og passord for hvert nettsted, beskytter du ikke bare dine digitale profiler, men du tar også kontroll over din egen online sikkerhet. Ved å bruke samme passord flere steder er det en risiko dersom passordet hackes, da det vil gi tilgang til alle dine profiler på forskjellige plattformer.
Før du legger ut bilder eller innlegg, ta deg et øyeblikk og tenk over om det er noe du ville være komfortabel med å se på nettet i lang tid fremover. Det er viktig å huske at selv om du tror det er privat, kan det likevel bli delt videre av andre. Spesielt når det gjelder bilder av barn eller familie, er det verdt å være ekstra forsiktig med hva du deler.
Som utgangspunkt er de fleste profiler offentlige. Det vil si at alle kan se din profil, dine innlegg og dine bilder. Vurder om det skal være slik, eller om din profil skal være privat slik at kun dine venner kan se det du deler. Det gjør du under innstillingene på de forskjellige sosiale mediene.
Vennene dine på sosiale medier kan se veldig mye av det du foretar deg og hvor du befinner deg. Overvei derfor alltid hvem du blir venner på f.eks. Facebook eller Instagram. Du må bestemme deg for om du f.eks. ønsker at sjefen din eller forretningsforbindelser tar del i ditt privatliv. Og aksepter ikke umiddelbart venneforespørsler fra personer du ikke kjenner.
På Facebook har alle muligheten til å tagge deg på bilder og innlegg, men kanskje foretrekker du å ha kontroll over hva som vises av deg. Derfor kan du velge å godkjenne tagger før de vises for andre i ditt nettverk, slik at du kan være trygg på at bare det du ønsker blir delt.
Hvis du opplever at en bruker plager eller sjenerer deg, har du mulighet for å blokkere denne brukeren. Dette gjelder de fleste sosiale medier, deriblant Facebook, Instagram, Snapchat og X (Twitter). Er det snakk om trusler eller alvorlig trakassering bør det meldes til politiet.