Hva kan du vente deg i prosessen etter en vannskade?
En vannskade kan være en traumatisk opplevelse. Vi har et mål om å redde mest mulig, og få deg tilbake til en normal hverdag så raskt som mulig.
Vi ønsker å gi deg best mulig oversikt over prosessen slik at det blir enklere å håndtere opplevelsen. Ved vannskader er det viktig å komme i gang tidligst mulig for å redde mest mulig.
Prosessen
Hvis din vannskade er dekket av forsikringen, kan du forvente deg at din prosess foregår slik vi har satt opp lengre nede på siden. Vilkår i din forsikringsavtale tilsier at du har rett på gjenoppføring av bygningen til vesentlig samme stand som umiddelbart før skaden.
Prosessen når vi gjenoppretter etter vannskader følger normalt fire steg. Trykk på stegene i prosessen for å sette deg mer inn i hva du kan forvente:
- Ved vannskader blir du kontaktet, innen kort tid, av vår samarbeidspartner for å avtale tid for befaring.
- Under befaring tar samarbeidspartneren vår stilling til om dine eiendeler må flyttes til et lager eller om det er mulig å la det stå på et annet sted.
- Omfanget av skaden kartlegges og riving igangsettes, dersom dette er nødvendig.
- For å redde mest mulig av dine verdier, vurderes det om tørk skal monteres.
- Befaringen avsluttes med en avtale med deg om hva som skjer videre.
Kan du bidra med egeninnsats?
Du kan selv bidra ved å tørke opp vann eller lekkasje, klosse opp eller løfte bort møbler som står i vann, flytte innbo for tilkomst osv. Avtal med den som er på befaring om det er noe annet du kan gjøre.
Pass på å ordne med tilgang til bygning / nødvendige nøkler og riktig kontaktinformasjon.- Unngå å skru av tørkemaskinen!
Det kan hende at den monterte tørkemaskinen lager en forstyrrende lyd. Det er likevel viktig at denne ikke skrus av. Det vil kunne forlenge tørkeprosessen og tiden for din skadebehandling, samt føre til muggsopp som ikke er dekket av forsikring.Våre partnere er eksperter på å redde verdier og å utføre skadebegrensende tiltak. I enhver vannskade vil våre samarbeidspartnere prøve å redde mest mulig ved tørking. Ofte setter de opp en avfukter eller vurderer andre metoder, som selvtørk, bruk av eksisterende ventilasjon, varmepumper eller noe annet. Tørking gjør at vi kan ivareta mest mulig av dine verdier og begrense skaden. Dette gir ofte en raskere prosess for deg.
- Håndverkeren som skal utføre arbeidet, jobber ut fra en tydelig arbeidsbeskrivelse. Denne personen gir deg også et estimat for hvor lang tid det tar å tilbakeføre.
- Det blir tatt bilder for å sikre god dokumentasjon av skaden.
- Det blir tatt en fuktkontroll underveis ved behov og etter tørking.
- Det er klart for tilbakeføring når skadelig fukt ikke lenger er målbart i berørt område
Tiden det tar å tørke vil variere og avhenger av hvilke bygningsdeler/materiale som skal tørkes. Betong og lukkende konstruksjoner tar noe lenger tid å tørke. Du bør normalt regne med at tørkeprosessen tar mellom 1-4 uker.
Når vi håndterer din skade har vi fokus på å finne de beste reparasjonsløsningene. Samarbeidspartnerne våre har kompetanse til å reparere selv det som man tror ikke kan reddes.
I Tryg arbeider vi for å senke klimaavtrykket i hver skade vi behandler. Vi har fokus på smart ressursbruk gjennom reparasjon, gjenbruk og i materialvalg. Våre dyktige samarbeidspartnere utfører arbeidet med høy kvalitet.
Gi beskjed til takstmann og/eller vår samarbeidspartner hvis:
- du har ekstra parkett, fliser eller maling liggende
- du ønsker å reparere hele eller deler av skaden selvDersom du også har fått skader på møbler, elektronikk og andre eiendeler kan du være trygg på at vi skal gjøre det vi kan for å redde verdiene dine. Vi og våre samarbeidspartnere deler prinsippet om å ikke kaste gjenstander som fortsatt har bruksverdi.
- Våre samarbeidspartnere er eksperter på rensing og reparasjon. De gjør grundige vurderinger ut fra type skade og omfang. Resultatet skal bli minst like bra som før skaden og ikke ha en negativ påvirkning av levetid.
- Eksempelvis kan ofte TV og elektronikk renses, og møbler kan renses og repareres. Dette gjør de enten med egne fagfolk eller via underleverandører.
Har du eiendeler som er av affeksjonsverdi for deg?
Gjør gjerne den som håndterer skaden oppmerksom på dette.Når tørkeprosessen pågår, er det ofte nødvendig å flytte møbler og gjenstander vekk fra skadestedet for å sikre tilkomst og unngå ytterligere skader.
- Det beste er ofte å lagre eiendelene i boligen. Containere for å oppbevare eiendeler utenfor boligen er også et godt alternativ.
Har du forslag til steder hvor man kan mellomlagre eiendelene?
Hvis du har forslag til steder hvor man kan mellomlagre eiendelene (for eksempel hos en nabo, familie eller annet sted i nærheten) ta dialogen med våre samarbeidspartnere. Vi jobber sammen for å unngå unødvendig transport.Elektronikk, møbler og andre eiendeler faller i økonomisk verdi som følge av elde, bruk og slitasje. Vi beregner derfor et aldersfradrag på gjenstandens nypris. Derfor kan reparasjon være en god løsning både for miljøet og økonomisk. Er det snakk om mindre skader på eiendelene, som du kan leve godt med, kan vi og våre samarbeidspartnere finne kompensasjonsløsninger.
- Når vi erstatter møbler, overtar vi eierskapet til dem. Vi ønsker at disse skal få forlenget levetid, og jobber med å levere til organisasjoner og andre som kan ha nytte av dem.
Ofte stilte spørsmål
- Nei, når partner (skadebegrensningselskapet) er bestilt kan de utføre oppdrag for begge selskap. Ved kontakt med det andre forsikringsselskapet gir du bare beskjed om hvilken partner som allerede er engasjert og at de også håndterer innboskaden.
- Partner kan allikevel bistå deg med tiltak. De vil da gi deg et prisoverslag før de avtaler videre fremdrift.
- Bygningsforsikringen dekker tilsvarende markedsverdien dersom du skulle leid ut din bolig. Får du høyere kostnader ved å bo borte kan du se om ytterligere kostnader kan dekkes på innboforsikringen.
- Normalt blir skaderapport og informasjonsbrev tilgjengeliggjort i vårt system In4mo. Du får tilsendt en lenke fra oss.
- Tidspunkt for utsendelse avhenger av at skadeårsak er avdekket, omfanget er vurdert og kostnader kalkulert og godkjent.
- Ta kontakt med prosjektleder hos vår partner på skadebegrensning. Dersom prosjektleder ikke kan svare på spørsmålene dine vil du bli veiledet videre av prosjektleder. Om prosjektleder ikke har mulighet til å ta tlf. når du ringer, send gjerne en SMS eller en mail. Dette er også en god måte å sikre dokumentasjon av dialogen.
- Dersom du trenger å kontakte Tryg, kan våre skadebehandlere hjelpe med spørsmål som er knyttet til din forsikring, for eksempel om vilkår og dekning.
- Du vil få refundert strømkostnader der som tørkeutstyret forbruker. De fleste tørkemaskiner er utstyrt med kilowatt-teller som gir informasjon om hvor mye strøm som er benyttet.
- Det er ingen fasit på dette, da denne prosessen avhenger av hva som skal tørkes. Normalt vil tørk pågå fra 1-4 uker.
- Dersom du slår tørkeutstyret av, vil dette forlenge tørketiden og kunne føre til muggsopp, som ikke er dekket av forsikring.
- Ved tørking av lukkende konstruksjoner eller betong, kan tørkeperioden vare 3-6 uker.