Bryr seg ikke om føret
De fleste biler på norske veier har adaptiv cruisekontroll. Det kan få konsekvenser når gradestokken synker og det blir glatt i veibanen.
Avstanden du hadde til bilen foran deg i sommer er gjerne ikke tilstrekkelig når kjøreforholdene blir mer krevende.
Er du en av dem som slår på adaptiv cruisekontroll og lar bilen bestemme avstanden frem til neste bil? Husk at det er føreren som skal vurdere kjøreforholdene og hva som er trygg avstand.
– Adaptiv fartsholder hjelper med å holde avstand til bilen foran, men er ikke smart nok til å tilpasse bremselengden etter kjøreforholdene - bilen bryr seg nemlig ikke om føret. Avstanden du hadde til bilen foran deg i sommer er gjerne ikke tilstrekkelig når kjøreforholdene blir mer krevende, sier skadedirektør Jeanett Marie Hove Tennefoss i Tryg Forsikring.
Hun anbefaler sterkt at bileiere setter seg inn i hvordan man endrer innstillingene for adaptiv cruisecontroll, og velger den lengste avstanden til bilen foran nå som det blir glattere på veiene.
Skylder på bilen
Første halvår i 2024 år registrerte forsikringsbransjen 27.478 påkjørsler bakfra. Det er en økning på 14 prosent sammenlignet med samme halvår i fjor, viser tall fra Finans Norge.
– Vi ser stadig flere tilfeller hvor sjåføren skylder på bilen etter en påkjørsel bakfra. Til syvende og sist er det alltid førers ansvar å holde god nok avstand, sier Tennefoss.
Desember er måneden med flest påkjørsler bakfra, og i fjor registrerte bransjen over 6000 tilfeller.
– I julemåneden er det mange bilister på veiene, og det er mørkt og glatt store deler av døgnet. Når det er glatt ute bør man vurdere å ikke benytte seg av den adaptive cruisekontrollen, og ta full kontroll over bilen selv, avslutter hun.
I 2023 registrerte Finans Norge nesten 50.000 ulykker som følge av påkjørsel bakfra, noe som har kostet nesten 1,5 milliarder.