Krav til riktig lanterneføring
Visste du at ulike båter har ulike krav til lanterneføring? Her gir vi deg svaret på hvilke lanterner som er riktig for din båt.
- Med høsten kommer også kveldsmørket, og da er det svært viktig at båten din har lanterner. Både for å gjøre deg selv synlig, men også for at andre skal se hvilken båt du kjører. Det er ulike krav til lanterneføring alt etter båtens kategori og størrelse, sier Generalsekretær i KNBF, Stig Hvide Smith.
Lanterneføring på robåt
- En enkel huskeregel er at alle farkomster bør være synlig i mørket. Dette gjelder naturligvis også robåt.
- Kravet for robåter er minst ett elektrisk lys.
- Robåten bør aller helst ha en rundtlysende lanterne, men et minstekrav er en lommelykt slik at man er synlig for andre.
Lanterneføring på motorbåt
- Er båten under 23 fot og har en maksfart under 7 knop, er det tilstrekkelig med en hvit rundtlysende lanterne. Selv om det ikke er et krav anbefales også sidelanterner for ekstra synlighet.
- Båter fra 23 til 39 fot skal ha rundlysende hvit lanterne og sidelanterner. Her er det også godkjent med sammenslåtte sidelanterner, altså hvor rødt og grønt lys er i samme lanterne.
- Er båten din større enn 39 fot er det påbudt med adskilte sidelanterner. Her er altså kravet topplanterne, sidelanterner og akterlanterne.
- På store båter over 50 meter er kravet to topplanterner. En forut og en akterut.
Lanterneføring på seilbåt
- For seilbåt er kravet sidelanterner og akterlanterne, men dersom motoren er i gang skal også topplanternen tennes.
Ikke gjør disse tabbene
Når du installerer lanternene på båten din er det viktig å gjøre det riktig.
Husk å ta høyde for at fendere, tauverk og annet utstyr ikke kommer i veien for lanternene. Det er også viktig at lyset fra lanternen ikke reflekteres i andre skinnende gjenstander i båten.
Når du kjører med lanterner er det viktig at du ikke har på annet forstyrrende lys i båten.
Skal ikke bare brukes i mørket
Det er ikke bare kveldsmørket som avgjør om du skal bruke lanterne.
- Reglene sier at lanterner skal være tent fra solnedgang til soloppgang når fartøyet er underveis, men også under andre forhold som setter ned sikten som tåke, snø og regn. Med andre ord kan lanterneføring være nødvendig midt på lyse dagen dersom værforholdene tilsier det, sier Hvide Smith.
Når vi ligger stille, slukker vi lanternene, bortsett fra en rundtlysende lanterne hvis vi ligger for anker. Husk også å alltid kjøpe en godkjent lanterne.
Ulike lanterner og plassering
De ulike lanternene har egne krav til plassering på båten.
Topplanterne:
Denne lanternen har hvit lys. Lanternen er plassert i fartøyets senterlinje og viser et uavbrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers.
Sidelanterne:
Denne lanternen har grønt lys på styrbord side og rødt lys på babord side. Lanternene skal lyse fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side. Lysbuen blir således 112,5 grader.
Akterlanterne:
Denne lanternen har hvit lys som lyser akterover og som er plassert så langt akterut som mulig. Lanternen skal lyse i en uavbrutt bue over horisonten på 135 grader, 67,5 grader på hver side av fartøyet rett akterover.
Rundtlysende lanterne:
Er en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.
Krav til lysstyrke
Båtens størrelse har også noe å si for hvor kraftig lanternen må være og hvor mange nautiske mil du skal være synlig.
Fartøy mindre enn 12 meter:
- Topplanterne - minst 2 nautiske mil
- Sidelanterne - minst 1 nautisk mil
- Akterlanterne - minst 2 nautisk mil
- Rundtlysende - minst 2 nautiske mil.
Fartøy fra 12 til 50 meter:
- Sidelanterne - minst 2 nautiske mil
- Akterlanterne - minst 2 nautiske mil
- Rundtlysende - minst 2 nautiske mil.
- Topplanterne - minst 5 nautiske mil (er båten mindre enn 20 meter - 3 nautiske mil.)