Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

Telenor-kunder har problemer med å nå oss på telefon. Vi jobber med å løse saken, og anbefaler i mellomtiden at du benytter chat for å få hjelp og svar på dine spørsmål.

  1. Tryg Magasinet

Hva er en lovlig elsparkesykkel?

Det er ikke alle som har fått med seg de nye reglene fra Samferdselsdepamentet for små elektriske kjøretøy . Les deg opp på hvilke elsparkesykler som er lov, og hvilke som rett og slett er ulovlig.

Nærbilde av bakhjulet på en el-sparkesykkel

 

Andre boller for elsparkesykkelen

Elsparkesykkelen – elsket av mange, forhatt av minst like mange. Før var det nærmest fritt frem for det elektriske fremkomstmiddelet med to hjul, men nå blir det andre boller. Samferdselsdepartementet har nemlig tatt igjen det rullende elektriske fartøyet. I år kom det klare regler fra departementet som definerer hvilke elsparkesykler som er lov, og hvilke som rett og slett er ulovlig. 

Og la oss gjøre det helt klart med én gang. Å sette av sted på en ulovlig elsparkesykkel kan vise seg å bli en kostbar tur. Men hvordan er de nye reglene for elsparkesykler og andre elektriske kjøretøy?

Det litt merkelige her er at det er fullt lovlig å selge ulovlige elsparkesykler, så lenge den er merket. Derfor er det ekstra viktig å kunne reglene om du vurderer å kjøpe ny eller brukt elsparkesykkel.

«Liten elektrisk motorvogn»

Samferdselsdepartementet bruker samlebegrepet “liten elektrisk motorvogn”. Nærmere beskrevet som en elektrisk drevet motorvogn for én person. Og der har du allerede regel nummer 1: det er ikke tillatt å ha passasjerer med på slike kjøretøy.

En liten elektrisk motorvogn skal dessuten ha en «maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t». Dette betyr i praksis at den ikke skal kunne kjøre fortere enn 20 km/t. Hvis det er mulig å øke farten på elsparkesykkelen via en app, knapp eller lignende, så er den rett og slett ikke lovlig å bruke.

En liten elektrisk motorvogn kan heller ikke veie mer enn 70 kg – inkludert batteriet, ikke være bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Og det er ikke tillatt å montere noen form for sete, unntatt på selvbalanserende kjøretøy som Segway.

Kjøretøy som går under kategorien liten elektrisk motorvogn

Det mest omtalte kjøretøyet som faller inn under liten elektrisk motorvogn er elsparkesykkelen. Men flere andre typer små elektriske kjøretøy havner i samme kategori. Alle kjøretøy i kategorien er også forsikringspliktig. Det vil si at de må være forsikret for å kunne ferdes lovlig i trafikken:

  • større tohjulinger, som Segway
  • mindre enhjulinger, som Airwheel
  • ståbrett, som Hoverboard
  • elektrisk skateboard, som Boosted

PS! El-sykkel er ikke omfattet av de nye bestemmelsene.

Lovlig å selge, ulovlig å kjøre

Hvis du har en elsparkesykkel som ikke tilfredsstiller kravene til en liten elektrisk motorvogn har du ikke lov til å bruke den i trafikken. Det er forbudt å kjøre den på både fortau, gang- eller sykkelvei, og vegtrafikkloven gjelder uansett om du befinner deg på en offentlig eller privat vei. 

Det litt merkelige her er at det er fullt lovlig å selge ulovlige elsparkesykler, så lenge den er merket. Derfor er det ekstra viktig å kunne reglene om du vurderer å kjøpe ny eller brukt elsparkesykkel.

Enkelte modeller selges gjerne med en app eller bryter som gjør at man kan sette sykkelen i forskjellige modus, som gir forskjellige topphastigheter. Har du en elsparkesykkel hvor det er mulig å fjerne hastighetssperren og dermed kjøre fortere enn 20 km/t, så er den ulovlig å kjøre med. En elsparkesykkel eller annet elektrisk kjøretøy som faller utenfor definisjonen for små elektriske kjøretøy er heller ikke mulig å forsikre.

Andre ting å notere seg bak øret

Du trenger ikke å få elsparkesykkelen din godkjent av Statens vegvesen slik du må med andre kjøretøy. Det er ditt eget ansvar å sørge for at den er etter forskriftene. Du er heller ikke pliktig å registrere elsparkesykkelen, men når du forsikrer den – som du er nødt til å gjøre – må forsikringsselskapet kunne identifisere den med et serienummer eller lignende. Det skal også være synlig hvilket merke elsparkesykkelen er.

Alle små elektriske kjøretøy skal ha bremser og rød refleks bak. I tillegg skal elsparkesykler ha en lykt som gir hvitt eller gult lys foran. Denne lykten skal helst være festet på sykkelen, men kan også festes på føreren. Hodelykt er ikke tillatt. Hvis det er mulig å montere ringeklokke på styret til elsparkesykkelen er dette også påbudt.

Husk også at barn under 12 år ikke har lov til å kjøre elsparkesykkel. For barn mellom 12 og 15 år er det i tillegg påbudt å bruke hjelm. 

Lykke til med din lille elektriske motorvogn, og kjør forsiktig.

(Kilder:Lovdata, Statens vegvesen og Forbrukerrådet)