Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

Telenor-kunder har problemer med å nå oss på telefon. Vi jobber med å løse saken, og anbefaler i mellomtiden at du benytter chat for å få hjelp og svar på dine spørsmål.

  1. Tryg Magasinet

Er du rammet av flom?

Flom kan medføre svært store skader og gjøre sikre områder farlige for ferdsel. Prioriter liv og helse. Materielle verdier kan stort sett erstattes. Om nødvendig kan politi og brannvesen kontaktes for å sperre av og sikre skadestedet.

Meld flomskaden her 

Er du bedriftskunde?

Meld flomskaden her

 

Slik sikrer du hus og eiendom før flommen

Flom og ekstremvær

Slik gjør du ved flomskader

  • Ta bilder når skaden skjer og etterpå. For å dokumentere skade må det være detaljbilder og oversiktsbilder slik at vi ser hvor detaljen hører til og hvor vann er i forhold til bygning, eller innbo.
  • Få ut vann når vannstand har gått ned.
  • Ta ut/av sikringer for vannfylte rom.
  • Sett på avfukter, hvis du har dette, når vannet er fjernet.
  • Ta løse gjenstander ut av vannet.
  • Hev opp møbler til over vannets nivå om mulig.
  • Ikke ta strøm på elektriske/elektroniske enheter før de er skikkelig tørre.
  • Sikre bygningskonstruksjoner som står i fare for å kollapse hvis dette er forsvarlig med tanke på utførendes sikkerhet.
  • Hvis du ikke kan bo i bolig kan du se etter annet sted å bo. Opphold utover 1 uke må avtales med selskapet hvor du har innboforsikring.
  • Før opp hvor mye tid du bruker på skadebegrensning og reparasjon av skade på bygning og eiendeler hver dag. Da kan du presentere dette for selskapet når skaden behandles.
  • Biler som har stått under vann, må ikke startes av eier. Kontakt Viking, slik at bilen blir tauet til et verksted. Verkstedet må få informasjon om at bilen har stått under vann. Om du starter bilen, kan vann som ligger igjen suges inn i motor og du risikerer at motoren blir skadet.

Erstatning etter flom

Det er viktig at du tar vare på ting du ønsker erstatning for. Ta bilder eller film av skaden. Disse kan hjelpe oss å vurdere erstatningssummen. I mange tilfeller sender vi en takstmann på befaring for å vurdere skadene.

Slik dekkes naturskader i Norge

Les mer om erstatning ved naturskader på Norsk Naturskadepool sine sider.