Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

Telenor-kunder har problemer med å nå oss på telefon. Vi jobber med å løse saken, og anbefaler i mellomtiden at du benytter chat for å få hjelp og svar på dine spørsmål.

Koronaviruset – hva dekker reiseforsikring for bedrifter hos Tryg?

Sist oppdatert: 4. desember kl. 13:35

Reiseforsikringen er gyldig i land som ikke har reiseråd.

Det globale reiserådet ble opphevet 1.oktober og reiseforsikringen er gyldig i land som ikke har reiseråd ved reisens start. Dette inkluderer koronasykdom og er uavhengig av vaksinasjonsstatus.

Utenriksdepartementet (UD) er tilbake til å gjøre en vurdering av om hvert enkelt land skal ha reiseråd. Pandemi- og helsesituasjonen vil være del av vurderingen sammen med sikkerhetssituasjonen i landet. Vær oppmerksom på forskjellen mellom offisielle reiseråd og den generelle reiseinformasjonen. Reiseinformasjon for et land kan bli oppdatert uten at det nødvendigvis innebærer at det gjøres endringer i det offisielle reiserådet.

Det er hvorvidt reisemålet har et reiseråd på avreisetidspunktet som avgjør om reiseforsikringen er gyldig på reisen. Hvis et reiseråd opprettes i løpet av reisen din, vil reiseforsikringen være gyldig for hele reisen. 

Du kan holde deg oppdatert på reiseråd via UDs nettsider eller i deres app REISEKLAR. Vær oppmerksom på at fra tiden før pandemien har rundt 50 land reiseråd basert på sikkerhetsrisikoen i landet. Disse reiserådene vil fremdeles gjelde.

Vi oppfordrer også til å sjekke hvilke innreiseregler og andre restriksjoner som gjelder på ditt reisemål. Mange land har fremdeles betydelige restriksjoner, og reiseforsikringen dekker ikke utgifter i sammenheng med dette.

Må du utsette din hjemreise på grunn av korona eller annen sykdom, kan du ha dekning for merutgifter til reise og opphold.

Hvis du har behov for akutt medisinsk hjelp i løpet av ditt utenlandsopphold, kan du ta kontakt med Tryg Alarm på telefon +47 55 17 10 01 (døgnåpent).

Vi gjør oppmerksom på følgende:

  • Avbestilling dekkes hvis Utenriksdepartementet utsteder et offisielt reiseråd for din destinasjon og som gjelder på avreisetidspunktet for reisen. Dette gjelder så lenge du bestilte reisen mens det ikke var reiseråd for destinasjonen. Forsikringen dekker utgifter du ikke kan få refundert fra flyselskap, turoperatør og lignende.
  • Reiser som kanselleres av arrangøren/reiseselskapet skal i utgangspunktet refunderes. 
  • Avbestilling pga restriksjoner på destinasjonen (f.eks. lockdown og stengte grenser for utlendinger), karanteneregler, smittefrykt, at arrangementer avlyses eller lignende dekkes ikke.
  • Avbestilling fordi du er i karantene av en annen grunn enn egen smitte/sykdom dekkes ikke. Men vi har utvidet reiseforsikringen vår til å dekke avbestillinger dersom reisen ikke er påbegynt og du havner i karantene på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter. Dette gjelder for innenlandsreiser med avreise til og med 31. desember 2021. Når dekkes avbestilling?
    • Når du eller noen i medforsikret familie, blir pålagt karantene av smittesporingsteam eller offentlige helsemyndigheter.
    • Når din eneste medreisende blir pålagt karantene av smittesporingsteam eller offentlige helsemyndigheter.
    • Du må kunne dokumentere at du har blitt testet og at du må være i karantene.
  • Merutgifter til reise og opphold pga egen sykdom (inkludert korona) kan dekkes så lenge området du har reist til ikke er omfattet av reiseråd. Dette kan f.eks. være at du havner i smittekarantene (isolasjon) og mister din planlagte hjemreise. Forsikringen kan da dekke merutgifter til ny reise og opphold i karantenetiden.
  • Inntil videre har vi også utvidet reiseforsikringen til å dekke myndighetspålagt smittekarantene fordi du har vært i nærkontakt med en koronasmittet på reisen. Forsikringen dekker merutgifter til overnatting ved forlenget opphold og ny billett hjem. Smittekarantenen må være uforutsett og kunne dokumenteres av lokale myndigheter.
  • Forsikringen dekker ikke utgifter som følge av innreisekarantene når du ankommer Norge.
  • Reiseforsikringen gjelder ikke på reiser som starter når området er omfattet av UDs reiseråd. Dette gjelder selv om reiserådet trekkes tilbake i løpet av reisen.
  • Evakuering eller tidligere hjemreise kan dekkes hvis UD, etter din avreise, gir et evakueringsråd for området du oppholder deg i. Det er ikke dekning for evakuering/hjemreise ved reiseråd som ikke inneholder råd om evakuering.

Skal du ut og reise?

Last ned og hold deg oppdatert med Reiseklar-appen fra Utenriksdepartementet. Appen holder deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for opptil 200 land. Du kan også velge å registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg og sende deg nyttig og praktisk informasjon dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.

Last ned fra App Store

Last ned fra Google Play

 

Logg inn på Min Bedrift for mer informasjon

For mer informasjon om hvilken forsikring du har kan du logge inn på Min Bedrift.

Hold deg oppdatert om situasjonen

Følg med på myndighetenes informasjon.

Registrering for nordmenn i utlandet

Vi oppfordrer alle nordmenn i utlandet til å registrere sine kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet, slik at man kan motta oppdateringer fra myndighetene. Registrer din kontaktinformasjon hos UD her.